Kategoriler
Türkiye'de arıcılık da tehlikede
14 Haziran 2018

Carrefoursa Gıda Kategori Genel Müdür Yardımcısı Ayşin Işıkgece, Türkiye'de arıcıların yaş ortalamasının 54 olduğuna işaret ederek, "Arıcılar para kazanamadığı için çocukları bu işe ilgi duymuyor. Maalesef arıcılık mesleğinin gelecek kuşaklara aktarılma ihtimali son derece düşük" dedi

Türkiye, Çin'in ardından dünya bal üretiminde ikinci sırada ancak tarım kesiminin yaşadığı temel sorunları arıcılar da derinden hissediyor: Arıcılar, para kazanamıyor. Carrefoursa, Türkiye'nin ilk 'arıcılık uzmanı' Prof. Dr. Muhsin Doğaroğlu'nun katılımıyla 'Arı Varsa Hayat Var' projesi kapsamında yeni bal ürünlerini tanıttı. Etkinlikte konuşan Carrefoursa Gıda Kategori Genel Müdür Yardımcısı Ayşin Işıkgece, "Maalesef arıcılık mesleğinin gelecek kuşaklara aktarılma ihtimali son derece düşük zira arıcıların yaş ortalaması 54... Sorduğumuz zaman da arıcılar, 'Bu işi çocuğuma bırakmak istiyorum' demiyor" dedi.

 

Balın tağşişe çok müsait olduğunu ifade eden Işıkgece, Türkiye’de kovan başına 15-16 kilogram bal çıkarken bunun kovan başına 60 kilogram verim alan ülkelerin bulunduğunu söyledi. Bu proje Kars, Ardahan ve Adana bölgelerinde çalıştıklarını kaydeden Işıkgece, "Arıcıların yaş ortalaması 54... Bu nedenle biz karı-koca çalışan, kadın üretici veya 18-45 yaş arasındaki arıcıları destekliyoruz.

 

Üreticileri daha da motive etmek için piyasanın yüzde 5 ile yüzde 10 üzerinde alım için para ödüyoruz" dedi.

 

Dünya çam balının yüzde 80'ı Muğla'dan

 

Işıkgece, proje kapsamında bir sonraki adımlarının dünya çam balının yüzde 80’inin üretildiği Muğla olacağına işaret ederek, “Bizim tarafımızdan kontrolü sağlanmış sağlıklı balların Carrefour’un bulunduğu 30 ülkeye gönderilerek bölgeye ekonomi yaratmak, bu işin devamını sağlamak için Muğla’nın projemizin üçüncü bacağında olmasını istedik” dedi. Arıcılığın gezici olarak yapıldığına, konaklanacak yerin çok büyük önem kazandığına dikkati çeken Işıkgece, özellikle kadınların zorluk yaşadığının görüldüğünü, proje kapsamında üreticilere baraka gibi küçük hediyelerde bulunduklarını söyledi.

 

Paketlemeyi Adana Kozan’daki Anavarza Bal firmasıyla yaptıklarını aktaran Işıkgece, “Onlar da bu projenin ortağı oldu. Üreticileri daha da motive etmek için piyasanın yüzde 5 ile yüzde 10 üzerinde alım için para ödüyoruz. Anavarza Bal ile kar marjımızdan yatırım yapıp reyonlarımızda markalı ürünlere göre yüzde 35-yüzde 40 daha ucuza satıyoruz” diye konuştu. Bal üretiminin verimliliğini ve insan sağlığını gözeterek reyonlarda doğru ve kaliteli ballara yer verdiklerini anlatarak, “Carrefoursa olarak bu yıl toplam 450 ton bal satmayı ve 16 milyon TL ciro elde etmeyi hedefliyoruz.

 

Hedeflediğimiz satış miktarının 160 tonunu ve 6 milyon TL cirosunu Carrefour markalı ballarımızdan elde edeceğimizi düşünüyoruz.” dedi.

 

Arı olmazsa hayat olmaz

 

Prof. Dr. Muhsin Doğaroğlu ise bazı art niyetli kişilerin girişimiyle toplumun baldan uzaklaştığını dile getirerek, şunları söyledi: "Bal üretiminde biraz çabalarsak Çin'i geçebiliriz. Öte yandan modern teknoloji uygulamaları arıcılığı bitiriyor. Zira arı kapalı yerde yaşayamaz, özgür bir canlıdır o.

 

Dünya bal arısı üzerinde dönüyor. Tozlaşmanın yüzde 85'ini arılar sağlıyor. Bir biyolog, 'böcekleri alırsanız 50 yıl içinde dünyada hiçbir şey kalmaz' demiştir. Her şeyimizi arılara borçluyuz."

Simecs Group
BEVETA
Arıcılık Gazetesi Reklam Verin
Arıcılık Kongreleri
Arıcılık Fuarları
Tarım Fuarları
Arıcılık Festivali
Arıcılık Çalıştayı
Dünya Arı Günü
Arıcılık Konferansı
Arıcılık Semineri
Arıcılık Eğitimi